Wpis

niedziela, 07 grudnia 2014

Król Burak. Część II

Miał być wpis o zastosowaniu buraka w kuchni ale zajęła mnie praca i nie miałam czasu wszystkiego zredagować, także nadrabiam czym prędzej!


Chciałam przedstawić w punktach jak wygląda u mnie wprowadzanie buraka do diety, tak, aby w jednej z form pojawiał się praktycznie każdego dnia w jadłospisie. Jeśli czytaliście część pierwszą i spodobała Wam się chociaż jedna z jego cudownych właściwości wiecie z pewnością, że warto to zrobić ;)


Burak jest warzywem bardzo wdzięcznym w obróbce, pomimo gotowania/pieczenia/smażenia nie traci dużo barwników, w których zawarta jest większość jego supermocy. (Jeśli nie wierzycie, ugotujcie buraka i weźcie go na chwilę w ręce bez rękawiczek :)


Poza tym, jest tani jak barszcz ;) dostępny cały rok w każdym markecie i rynku. Większość Polaków kojarzy go tylko z buraczkami w formie surówki i wigilijnym barszczem, a szkoda, bo sposobów jego podania jest naprawdę całe mnóstwo.
Oto formy w których ja przygotowuję i jem buraka (sukcesywnie z dodawaniem przepisów do wymienionej listy pojawiać będą się przepisy z odnośnikami).


Jak przyrządzać buraka?

UWAGA! Pamiętajcie o tym, że jak szalony farbuje ubrania i skórę, więc warto używać rękawiczek lateksowych jednorazowych i fartucha kuchennego. Z doświadczenia wiem, że plamy niełatwo schodzą i na rękach trzymają się kilka dni, a paznokcie naprawdę ciężko jest doczyścić



1. Burak na surowo

Wydaje się niejadalny, ale wystarczy pokroić go w bardzo cienkie plastry, polać oliwą z oliwek lub sosem vinegrette i jeść jako przystawkę (wkrótce: carpaccio z buraka) lub kroić w drobną kostkę i dodawać do twarogu, ryżu lub makaronu. 


2. Burak pieczony

Jest słodszy i ma intensywniejszy smak od gotowanego. Można piec go w grubych plastrach do sałatek, cienkich jako chipsy warzywne (na tarce/mandolinie) lub w całości po wymyciu zawijać w folię i zapiekać w 180st przez godzinę.
Później wystarczy go pokroić na kawałki i dodać np do sałatki z warzyw korzeniowych na wynos (przepis mam nadzieje już jutro !)


3. Burak gotowany

Prosta sprawa, obieramy buraka i gotujemy do miękkości w osolonej wodzie. Później najlepiej scieramy na tarce o grubych oczkach lub kroimy w plastrach i wykładamy nim pizzę, placki, dodajemy do owsianek (w końcu jest słodki) lub wytrawnych dań


4. Burak smażony 

Świetnie sprawdza się w danich kuchni chińskiej (wystarczy pokroić go w cieniutkie paski julienne) i przesmażyć w woku z innymi warzywami (porem, marchwią, rzodkwią białą, bambusem, grzybami) lub każdym innym daniu które wymaga słodkiego przełamania smaku. (wkrótce: chińszczyzna z korzeniowych warzyw)


5. Burak kiszony (zakwas)

To mój ulubiony punkt. W domach, w których robi się własny zakwas, jest to zwyczaj grudniowy. Grube plastry buraka zalewa się wodą (ok 2 l na kg buraka) z 2-3 łyżkami soli i przyprawami (liść laurowy, ziele angielskie i kilka ząbków czosnku), zakrywa bawełnianą ścierką lub tetrową pieluchą lub najlepiej umieszcza w kamienkowym naczyniu do kiszenia ogórków. Ja takiego naczynia nie mam, przymierzam się do kupna (mamo, święta idą) więc kisze je w zwykłych szklanych słoikach.
Po 5-7 dniach (każdego dnia sciągamy pianę z powierzchni - ślad o tym, że bakterie robią swoją robotę) leżakowania w temp pokojowej uzyskujemy słony, kwaśny płyn, który może nam posłużyć do gotowania barszczu (nie tylko wigilijnego!) lub picia per se. Wystarczy 200ml takiego zakwasu rozcieńczyć 1:1 wodą i pić na zdrowie. Poza tym, dodaję go do kostki twarogu (5-6 łyżek) zamiast jogurtu, łyżkę lub dwie do sosu sałatkowego lub gotuję w nim kaszę i soczewicę. 

Poza całą gamą superwłaściwości buraczanych i dużego stężenia dobroczynnych barwników, dostarczamy w takim napoju dużą dawkę "dobrych" bakterii. O kiszonkach planuję napisać osobny artykuł, ale badania pokazują, że w dobie antybiotyków i konserwantów powinniśmy jeść kiszonki (kapustę, ogórki, buraki) min raz w tygodniu, aby odbudowywać i wspomagać fizjologiczną florę bakteryjną przewodu pokarmowego. Szczególnie osoby z zaburzeniami jelitowymi, zespołem jelita drażliwego, chorób jelita cienkiego (celiakia) i grubego (Crohn czy colitis) powinni wzbogacić dietę o takie produkty. Warto też odbudować przyjazne bakterie po antybiotykoterapii, zatruciu pokarmowym czy wizycie w Egipcie.


6. Burak kiszony (kiszonka)

Zakwas z pkt 5 powstaje rzecz jasna w procesie kiszenia plastrów buraka. Podobnie jak ogórki, buraki stają się kwaśne lub kwaśno ostre (jeśli dodamy chrzanu do zakwasu) oraz półtwarde (lub zupełnie miękkie, jeśli leżą w wodzie długo). Po leżakowaniu w wodzie ok 5 dni są gotowe do wyławiania i jedzenia - jako przekąska, składnik sałatek czy dodatek do kanapek. Dla wielbicieli pikli idealna sprawa ! A dla tych, którzy kiszonek nie lubią powtarzam jak mantrę: BARDZO ZDROWE.


7. Kiełki z buraka

W temacie kiełków jestem świeża, bo kiełkuję dopiero od miesiąca, wcześniej kupowałam kiełki gotowe (np w biedronce 150g ok 4zł). Kiełki z buraka kupić można na allegro (porcja do wykiełkowania jakichś 300g to koszt ok 2 zł). Są dość wymagające w porównaniu do ciecierzycy, fasoli, soczewicy czy słonecznika. Przed kiełkowaniem dobrze jest umieścić je w lodówce na kilka godzin, potem namoczyć w bardzo ciepłej wodzie przez 12h, wyłożyć na piętro kiełkownicy lub do słoika z dziurkowaną nakrętką i 2 razy dziennie przelewać na sitku ciepłą wodą. Kiełkują teoretycznie 5 dni, ale u mnie po 5 dopiero zaczęły puszczać pędy, jak już wyrosną to wrzucę ich zdjęcie (są różowo-czerwone) i jakiś przepis z ich zastosowaniem. Na razie sama nie wiem, jak smakują, ale cierpliwie czekam, bo pierwsze podejście zepsułam zbyt częstym ich nawadnianiem (3 razy na dobę) przez co mi spleśniały.


8. Burak suszony

Do zrobienia w suszarkach do owoców i grzybów, krojony w grube plastry. Ja takiej suszarki nie mam (mamo, serio) więc kupuję buraka suszonego na allegro albo w eko sklepach (dobra, nie kupuję w eko sklepach bo to za drogi interes, ale na pewno można tam szukać). Na allegro dostepny w kostce i plastrach, cena waha się od 12-25 zł za kilogram. 100g suszonego buraka odpowiada (albo powinno odpowiadać, należy pytać sprzedawcę) 1 kg buraków świeżych. Wystarczy więc do rosoły wrzucić 2 łyżki takich buraków i mamy barszcz ekspresowy. Ja używam buraków w kostce głównie do sałatek (jeśli są bardzo twarde trzeba je namoczyć w wodzie lub sosie sałatkowym) ale też np. do gotowania brukselki albo fasolki szparagowej zamiast cukru (nadaje słodycz warzywom, plus uwalnia trochę drogocennych barwników). Super opcja dla tych, którzy nie chcą brudzić rąk i bawić się w długą obróbkę. Taka troche instant wersja ;)


9. Chipsy z buraka

Burak pokrojony w cieniutkie plasterki na mandolinie lub obieraczką do warzyw, skropiony oliwą z oliwek z dodatkiem soli i pieczony ok 30 min w 100 st to super alternatywa dla chipsów ziemniaczanych. Do kupienia w sklepach gotowe chipsy kosztują ok 4 zł za mniej niż 100g, koszt domowych jest 10 razy tańszy. 


10. Sok z buraka

Najbardziej skoncentrowana wersja dobrodziejstw buraczanych. Większość badań, które tutaj przedstawiałam opierała się na soku właśnie, bo jest najlepiej, najszybciej przyswajalny i łatwiejszy do spożycia (wypicie 500ml soku zajmuje mniej czasu i nie wymaga wysiłku w odróżnieniu od przetworzenia 3 buraków i zjedzenia ich). Poza tym, burak nie zostaje poddany wysokiej temperaturze i nie traci zdolności antyutleniających.

Czekam na wyciskarkę do soków z utęsknieniem, a tym czasem kupuję taki sok na bazarach, w warzywniakach, kiosku szpitalnym przy Unii Lubelskiej albo sklepach Społem (tutaj najtańszy, 2,85zł / 500ml). Sok firmy Viva Natura (dużo tańsza niż Marwit, WitMar itd) to 100% sok z buraka, który ma ważność 24h. Na dnie wytrąca się osad, co jest zupełnie naturalne. Ma ok 25-30 kcal/100ml, jest słodki i naprawdę smakuje ok. Dla tych, których nie przekonuje, jest też opcja 50/50 burak+jabłko, słodsza i myślę że do wypicia nawet przez dzieci :)


11. Puder z buraka

Robiąc chipsy z punktu 9, pomijając dodanie oliwy, uzyskamy wysuszone plasterki buraka (tylko w tym przypadku ważne jest, żeby były naprawdę suche - można wydłużyć czas pieczenia lub lekko podkręcić piekarnik ale uważać żeby się nie spaliły!)

Takie wystudzone plasterki wystarczy wrzucić do thermomixa lub blendera kielichowego i zmiksować na pył. Uzyskamy puder z buraka, który może służyć jako posypka czekoladek, ciast, sałatek lub dodawać np do lukieru do pierniczków albo ciasta na makaron - pełni rolę naturalnego barwnika. W dużych ilościach (a dość żmudna to praca żeby je uzyskać, ale dla zdeterminowanych nie ma przeszkód) może nawet zastępować mąkę w plackach i ciastach.


12. Burak w wypiekach i plackach

Starty na tarce o grubych oczkach surowy, gotowany lub pieczony jest super dodatkiem do wszelakich ciast, naleśników, placków, pancake'ow itd. Jest mocno wilgotny, jego smak mało wyczuwalny, dlatego najlepiej sprawdza się w czekoladowych ciastach i brownies. Może też zastępować jajka w przepisach wegańskich. Połowa szklanki takiego buraka zastępuje jedno jajko w przepisie. Dzieki temu trickowi łatwo też zredukować ilość oleju w cieście (to samo tyczy się ciast na bazie cukinii czy marchewki), bo obecność warzywa wiąże duże ilości wody i nadaje "lepkość" masie.

Ja najczęściej używam tartych buraczków ze słoika które co roku robi mój tata w ilościach hurtowych, ale najzdrowszą opcją jest upieczenie buraków w całości w folii aluminiowej (40-60min w 200st lub do czasu, gdy widelec gładko w nie wchodzi) i dopiero później ich obranie - pod skórką znajduje się najwięcej witamin i mikroelementów, które zostają zjedzone a nie uciekają do wody w garnku ;)

 

Mam nadzieje ze 12 sposobów to wystarczajaco i kazdy znajdzie chociaz jeden, który może wykorzystać do wprowadzenia Króla Buraka na talerz. Do każdego punktu pojawi się z czasem odnośnik ze zdjęciami lub przepisem. 

Szczegóły wpisu

Tagi:
brak
Autor(ka):
rickyhutton
Czas publikacji:
niedziela, 07 grudnia 2014 11:43

Polecane wpisy

  • Dietetyczny sernik

    W święta i nie tylko przydaje się opcja dietetycznego ciasta ;-) Co prawda święta już za nami a sernik dawno zjedzony, ale może ktoś wykorzysta przepis na nowor

  • Ciastka z cieciorki i masła orzechowego

    Przepis 2 w jednym, bo do stworzenia tych pysznych ciastek potrzebujemy masła orzechowego. Ponieważ jego dostępność jest mocno ograniczona (mówię o tym prawdziw

  • Zdrowe, dietetyczne pierniczki

    Mam dla Was przepis na najzdrowsze na świecie pierniczki świąteczne. Nie zawierają glutenu, kupnej mąki, masła, cukru, ani nawet proszku do pieczenia. Jedyną ch